top of page
Search
  • Writer's pictureRuud van de Wier

Het Wandelgangen Informatiesysteem (WIS) centraal bij hybride werken

Hybride werken heeft voordelen, maar ook uitdagingen. Bij het maken van een nieuw interieurontwerp voor een organisatie, maken we vaak gebruik van gecontroleerde routings. Hiermee worden mensen naar specifieke plekken in het gebouw gestuurd. Het gaat daarbij niet zozeer om de bestemming, maar vooral om de beweging en de mensen die je onderweg tegenkomt. Dit maakt de sociale contacten met collega’s laagdrempelig.


De kantoorinrichting faciliteert het WIS

Je kunt zeggen dat we met deze gecontroleerde routings het bekende Wandelgangen Informatiesysteem (WIS) faciliteren. Deze informele, toevallige en team-overstijgende gesprekken zijn essentieel binnen een bedrijf, met name voor de interne communicatie. Medewerkers houden elkaar op de hoogte en delen kennis, waardoor nieuwe inzichten ontstaan. Dit is goed voor de organisatie. Zowel voor de gezelligheid en de fijne werksfeer, als voor goede interne connecties.



Wandelgangen tijdens de pandemie

Helaas wordt deze werkwijze er tijdens de huidige pandemie, waarbij veel wordt thuisgewerkt, niet makkelijker op. Waarschijnlijk horen de meesten, net als wij, alleen een poes miauwen in de wandelgangen. En de wandelgangen in een online vergadering hebben we ook nog niet gevonden. Hierdoor mis je informatie, persoonlijke ontmoetingen met collega’s, de taart bij de verjaardag en de roddels over de manager van de derde verdieping. Je ziet wel een hoop collega’s op je scherm, maar kunt niemand even rustig spreken voordat je de vergaderkamer inloopt.


Sociale contacten en hybride werken

Bij onderzoek onder medewerkers naar hoe we een nieuwe huisvesting moeten inrichten, staat het creëren van gelegenheid voor ‘een praatje’ dan ook vaak bovenaan. Het goede nieuws van hybride werken is dat er veel aandacht aan dit onderwerp wordt besteed. Vaak ook onbewust. Bij het hybride werken worden thuis de meters gemaakt en komen we naar kantoor om samen te werken en collega’s te ontmoeten. Het faciliteren van het WIS wordt hierdoor steeds belangrijker. Als interieurarchitect kunnen wij hierbij een belangrijke rol spelen.


Mist jouw bedrijf het WIS ook? En zijn jullie aan het onderzoeken of dit na corona beter ingericht kan worden? Neem dan contact met ons op. Wij denken als interieurarchitect graag mee!




コメント


bottom of page