top of page
Search
  • Writer's pictureRuud van de Wier

Een huiskamer op kantoor

Als interieurarchitect is het de uitdaging om elk bedrijf van een ontwerp te voorzien dat de knelpunten in de kantoorinrichting oplost. Bij een van onze opdrachtgevers speelden meerdere kwesties:

  • Het bedrijf zou met meer mensen op hetzelfde aantal vierkante meters gaan werken.

  • Het team wilde flexibeler kunnen werken.

  • En er was de wens om naast de officiële gesprekken andere soorten conversaties te hebben, iets wat binnen de bestaande kantooromgeving niet tot stand kwam.


De eerste twee vragen waren vrij makkelijk op te lossen door middel van een andere inrichting. We hebben hiervoor onderzocht welke typen medewerkers er in het bedrijf werken. Ook keken we naar welk type medewerker kon flexwerken en welke niet. Deze analyse resulteerde in een overzicht van wie er thuis zouden werken en om hoeveel mensen dat zou gaan.



Verschillende soorten ruimtes

Op basis van deze gegevens hebben we het ontwerp van het kantoor aangepast en verschillende soorten ruimtes gecreëerd. Hiermee kan iedereen een ruimte zoeken die aansluit bij het werk dat hij of zij op dat moment wil doen. Denk hierbij aan concentratieruimtes, overlegruimtes en teamruimtes.


Gedragsverandering bereiken

De laatste vraag, het veranderen van het soort gesprekken, was een kwestie die wat meer omvatte. Op gedragsverandering binnen een organisatie zijn namelijk verschillende factoren van invloed. Welke tools je hiervoor als interieurarchitect inzet, hangt af van wat je precies wilt bereiken.


Wel was dat in het geval van dit bedrijf iets minder ingewikkeld dan wanneer een complete gedragsverandering wordt verwacht. Wat op kantoor werd ervaren, was dat alle gesprekken vrij officieel verlopen. In een kamer, tegenover elkaar aan een witte tafel, werd besproken wat nodig is, om vervolgens allemaal weer terug te keren naar de eigen plek. Een goed doordacht interieur kan helpen om dit te doorbreken.


Flexibel te gebruiken huiskamers

Verspreid over het kantoor hebben we dan ook verschillende ‘huiskamers’ gemaakt. Deze kamers zijn sfeervol ingericht. Je kunt er werken aan een comfortabele tafel met bureaustoel, maar er staan ook een bankstel en fauteuils, vergelijkbaar met de zithoek van een huiskamer. Het team heeft de mogelijkheid om deze ruimtes flexibel te gebruiken, met als resultaat een enorm positieve ervaring bij de medewerkers.


Het zijn niet alleen hele fijne ruimtes om in te werken, maar ook alle gesprekken beginnen nu op een meer informele manier dan in het oude kantoor. Het grootste deel van de gesprekken wordt inmiddels dan ook gevoerd op de bank en niet meer aan die saaie witte vergadertafel.


Loop je in jouw bedrijf ook tegen knelpunten aan? En wil je de mogelijkheden bekijken voor een nieuwe inrichting van het kantoor? Neem dan direct contact met ons op.


Comments


bottom of page